zaterdag 21 juli 2007

Spaanse rechters

In Spanje moet van het Spaanse hooggerechtshof de hele oplage van het satirische weekblad El Jueves uit de kiosken worden gehaald. Vanwege een cartoon op de voorpagina waarin sommigen kroonprins Felipe en zijn vrouw Letizia denken te herkennen.

Het gaat over de beslissing van de Spaanse overheid om 2500 euro aan de ouders van elk geboren kind te geven, om zo het geboortecijfer wat op te krikken. "Stel je voor dat je zwanger wordt," zegt de geportretteerde man, "dan komt dit dichter bij werken dan ik ooit in mijn leven heb gedaan!"
Volgens het hof is de tekening schadelijk voor de goede naam van de koninklijke familie. De maker kan een celstraf krijgen van twee jaar. Hoog hof: vooral niet op het door mij gekuiste plaatje klikken!

Afgezien van de principiƫle vraag of je als overheid of rechterlijke macht zo moet censureren, vraag ik me af in welke tijd die rechters leven. Zouden ze wel eens gehoord hebben van computers en dat die tegenwoordig met elkaar communiceren via een soort "netwerk"?
Ik zal toch bepaald niet de enige zijn die, juist na over die rechterlijke beslissing gelezen te hebben, even gaat zoeken naar dat plaatje. Als er geen affaire en rechtszaak waren geweest, had ik (en jij ook, beste lezer) nooit de cartoon gezien. Dat zou jammer zijn want de grap is goed, ondanks de ranzige tekening.
Dus, rechters: bedankt en prettig weekend. En blaas maandag op kantoor eens het stof van de schilderijen op de muur. Misschien tref je er nog wel een retro portret van good old generalissimo.

Geen opmerkingen: