woensdag 18 juli 2007

Ramptoerisme digitaal

Vroeger, ik denk totdat ik een jaar of 16 was, bestonden er nog geen mobieltjes of piepers. De Maarnse brandweer had wel een sirene op het dak van de kazerne. We woonden er vlakbij. Bij brand of andere calamiteiten ernstiger dan kat in boom ging de sirene loeien. Luid genoeg dat de brandweer-vrijwilligers in het hele dorp er van wakker zouden worden. 's Middags of in het weekend, gingen we wel eens op de fiets achter de brandweerauto aan. Ik herinner me een brandende auto op de A12, een schoorsteenbrandje en een bosbrandje op de Koeheuvel. Heel spectaculair dus.
Nu zou nogal gênant zijn om nog op een dergelijke manier de ramptoerist te spelen. Maar als er iets opzienbarends gebeurt (zoals het nieuws van vanmorgen: vliegtuig schiet door bij mislukte landing/doorstartpoging op vliegveld in drukke woonwijk in São Paulo) wil ik toch wel eens zien hoe dat dan zit. Ligt dat vliegveld ècht midden in een woonwijk?
Er is een ramptoerisme-variant waarmee je geen hulpdiensten het werk moeilijk maakt.
Klik hier voor een Google Maps scherm en je zult het met me eens zijn dat het zo gek nog niet is dat Schiphol in de polder ligt. Maar zoals we weten is ook daar (op 2 oktober 1992) iets ernstig mis gegaan.

Geen opmerkingen: